Prettig en gezond thuiswerken, hoe doet u dat?

Tot afgelopen voorjaar werkte nog geen 5% van de Nederlandse beroepsbevolking vanuit huis. Door de coronacrisis is dat percentage flink omhoog gegaan.

Man achter laptop in thuisomgeving

Maar een huis is geen kantoor. Dus rijst de vraag hoe u ervoor zorgt dat u ook thuis prettig en gezond kunt werken. Wij hebben drie goede tips voor u.

Tip 1: werkhouding en ergonomie
Er zijn vijf belangrijke criteria voor een goede werkhouding voor bureau- en computerwerk:

  • uw bovenbenen worden ondersteund;
  • uw voeten staan goed op de vloer of op een verhoging;
  • uw rug is gestrekt;
  • uw onderarmen leunen op armsteunen of uw bureaublad;
  • de bovenkant van uw beeldscherm is net onder ooghoogte.

Thuis heeft u waarschijnlijk niet de middelen die u op kantoor heeft, zoals een verstelbaar bureau of een verstelbare stoel. Probeer toch een situatie te creëren waarbij u aan de genoemde criteria voldoet. Zorg er verder voor dat u in beweging blijft. Sta tenminste elk half uur even op om bijvoorbeeld iets te drinken te halen, naar de wc te gaan of even een rondje door het huis te lopen.

Tip 2: bewaak het evenwicht werk-privé goed
Als u thuis werkt, bestaat het risico dat werk en privé door elkaar gaan lopen. Dan kan het gebeuren dat u in uw hoofd geen afstand meer kunt nemen en constant aan uw werk blijft denken. Daardoor bestaat de kans dat u na werktijd stresshormonen blijft aanmaken die uw nachtrust kunnen verstoren en op termijn ernstige klachten kunnen veroorzaken.

Een belangrijke tip om dit te voorkomen, is om ook thuis letterlijk afstand te nemen van uw werk. Neem het niet mee naar de plek waar u ontspant; de laptop blijft dus op uw werkplek liggen als u –bijvoorbeeld- tv gaat kijken. En blijf niet tot laat in de avond met collega’s mailen of bellen. Dat deed u tot dit voorjaar toch ook niet dagelijks?

Tip 3: ondersteun elkaar en houd goed contact
Een veel gehoorde klacht over thuiswerken is het gemis aan sociale contacten. Daardoor voelen sommige mensen zich minder verbonden met hun collega’s en het bedrijf. Dit kan leiden tot een gevoel van eenzaamheid en zelfs tot depressiviteit.

Probeer elkaar daarom te blijven steunen. Uiteraard op het gebied van het werk zelf, maar ook door dagelijks of tenminste elke malen per week tijd vrij te maken om met collega’s over andere dingen dan het werk te praten. Dat deed u voorheen immers ook? Heeft u een klus waarmee u worstelt? Vraag uw collega’s of leidinggevende dan om hulp. De kans is groot dat ze u graag helpen!

Zulke gesprekken kunnen telefonisch, maar uiteraard ook via WhatsApp-groepen en videobellen. Voordeel van de laatste variant is dat u elkaar – zij het virtueel – ook ziet. En dat kan extra helpen om het gevoel van verbondenheid in stand te houden en te versterken.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.